Translate

maandag 1 oktober 2012

Bonsai: mijn Linde op de brandstapel

Op 30.09.2012 heeft het gebrand in Oudenaarde.

Ik heb mijn linde (tilia cordata) vuur laten vatten, na het frezen van wat het begin van een uitgeholde stam moet worden. Alles blijft zoals het is, nu overgelaten aan de natuurelementen, tot ergens vroegzomer volgend jaar. Zien wat het geeft, ik laat het hout bewust onbehandeld, enkel 'gebrand' met de toorts, laat de elementen hun werk maar doen.

Natuurlijk wordt deze nu wel goed beschermd, van zodra er vorst verwacht wordt, want dergelijke ingrepen laat op het seizoen maken de boom wel veel kwetsbaarder; zo zal er zich nu geen callus meer vormen, en dus is het des te belangrijker om een goede bescherming te voorzien voor de komende winter. Tegelijk sterk ingekort; de groei was er toch al enige tijd uit, en veel blad hing er niet meer aan (cercospora, die wel al eens behandeld was). We zullen zien hoe sterk de boom is. Ik heb er nu in ieder geval uitgehaald wat er kon uitgehaald worden. Het gefreesde hout dat nu zichtbaar is, wordt verder bewerkt volgend jaar als hij een goede lente doormaakt.

foto's, voor en na.





nu 'lijkt' het nergens op, nog wat schuren in 2013...

iets beter zicht, de holtes zijn verbonden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten