Translate

zondag 7 juli 2013

Bonsai Haagbeuk #3 enten van takken op 07.07.2013

Update van vandaag 07.07.2013, mijn Haagbeuk #3.

Vandaag 3 takken geënt met de nieuwe scheuten van dit jaar. De foto's geven een goed beeld; de eerste foto toont de toekomstige voorzijde normaliter. De 'echte' wortelvoet is bijna dubbel zo breed dan wat nu op foto te zien is, de rest zit nog ondergronds. Eerst heb ik een ruwweg V-vormige insnijding gemaakt in de schors, doorheen het cambium en een deel van het hout, zodat de scheut er volledig ingeduwd kon worden. nadien vastgebonden met elastisch boombindtouw en afgedekt met wondpasta, ook bovenaan de randen om elke mogelijke kans op verdere uitdroging te vermijden. Dit is het moment dat wonden goed helen en de scheuten goed groeien en verdikken. Tegen najaar moeten de takken de wond zeker al opvullen en zijn de cambiumlagen zeker al aan het versmelten. Ten vroegste in de zomer van volgend jaar wordt de 'onderstam' van de scheuten weggesnoeid en blijf ik over met de nieuwe takaanzetten bovenaan. Dit kan even goed in 2015 zijn afhankelijk van het succes van de enting. Hopelijk lukt het, want dan heb ik 4 goede takaanzetten waar ik een vrije bezemvorm mee kan opbouwen.

Herkomst: in 2012 uit een haag uitgegraven. Plantsoen van ong. 20jr oud
Hoogte: momenteel ong. 25 à 30cm stamhoogte



Geen opmerkingen:

Een reactie posten