Translate

zondag 18 november 2012

Bonsai Linde - experiment om stam te verdikken

Deze linde heb ik sinds nazomer 2012, als ruw startmateriaal/prebonsai, aangekocht in een bonsaispeciaalzaak tegen een bijzonder lage promoprijs.

zie ook eerder blogbericht http://bonsaivlaamseardennen.blogspot.be/2012/10/bonsai-mijn-linde-op-de-brandstapel.html

Eén van problemen met deze boom is de stamdikte die aan de basis minder is dan halfweg de boom. Dat zorgt voor een ongeloofwaardig beeld, een oude (holle) boom met knoestige takken maar met een stamdikte die dit beeld niet kan bevestigen.

Zoiets kun je normaliter niet oplossen. Compleet opnieuw beginnen en terug jarenlang in vollegrond gaan opkweken zag ik niet zitten, dan kon ik evengoed gewoon startmateriaal voor kiezen uit de boomkwekerij. Ik heb besloten om in 2013 of 2014, net zoals ik voor een haagbeuk van plan ben, de stambasis bij het verpotten bloot te maken en te splijten, om hem daarna wijder te maken door het indrijven van spieën in de gespleten stam. Ik zou gebruik willen maken van bijtels, slijpschijf of kettingzaag voor de aanzet, en daarna inbijtelen en als laatste de spieën indrijven tot de gewenste dikte bereikt wordt. Op de laatste foto een virtual hoe dik hij zou moeten zijn om het probleem op te lossen.

De virtual toont de stam natuurlijk niet zoals hij echt zou zijn, namelijk gespleten met diepe barsten en scheuren waardoor op termijn een stuk hout zou wegrotten. Dat wordt dan later weggehaald en bijgewerkt.

Met al deze ingrepen, zal een goede bemesting en goede watergift onontbeerlijk moeten zijn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten