Translate

dinsdag 3 januari 2012

Bonsai: mijn tweede meidoorn

uit de "meidoorn symphony, nr 2, in C majeur"

Waarmee ik zoveel bedoel als 'mijn tweede meidoorn', in navolging van eerdere blog over mijn andere meidoorn. Deze heb ik sinds mei 2008, vrij kaal startmateriaal dat ik overnam van een bonsai'vriend' die helaas de hobby ondertussen niet meer beoefent. In ieder geval, het is een uitgegraven meidoorn, ik schat 10 à 15 jaar oud bij uitgraven. Ondertussen is de 'look' al vrij ingrijpend veranderd, en al wat meer fijnere vertakking, al moet er nog een hele weg afgestapt worden voor we werkelijk van verfijning kunnen spreken. Ik maakte er opnieuw eens een virtuele oefening van een uurtje van, toen ik de fotoserie van deze boom aan het bekijken was. Spelen met de idee van wat dode takken en dood hout in de top dus. Geeft alvast wel een heel ander beeld en evenwicht aan de kruin, ziet er plots compleet anders uit. Een duidelijke structuur zeg maar, waarvan je zou geloven dat de boom er lang heeft over gedaan om er zo uit te zien. Da's het doel van miniatuurbomen natuurlijk om er 'oud' en 'geloofwaardig' uit te zien. Dood hout bij loofbomen is weliswaar wat delicater (geen natuurlijke bescherming tegen de weerselementen zoals hars bij naaldbomen) en komt wat minder voor; dus als we het doen, moet het een duidelijke meerwaarde hebben en zeker niet alle loofbomen lenen zich daarvoor, eerder de soorten die er van nature wat dramatischer uitzien (zoals meidoorn, bij eik is het zelfs typisch dat oudere exemplaren dode takken hebben in de toppen van de kruin,..).

De foto's dan: foto 1: mei 2008 / foto 2: 2009 / foto 3 en 4: 2011 / foto 5 : virtuele bewerking, op basis van huidige vorm met enkel wat toevoeging van loof om de verwijderde top te camoufleren / foto 6: virtuele bewerking zonder toevoegingen (enkel dood hout gemaakt van top en takken)

Geniet, met mate !








Geen opmerkingen:

Een reactie posten