Translate

zondag 29 juli 2012

Bonsai Crataegus Monogyna #1 - update

De verfilmde versie van 'Transformers' heb ik nooit gezien, maar ik denk aan iets dergelijks als ik het alweer es mag hebben over mijn meidoorn #1, en de transformatie van dit jaar.

Vandaag wat gecorrigeerd aan gesteltakken, ook enkele al wat zwaardere takken verwijderd, om een stapje dichter te gaan richting de eindvorm die ik voor ogen heb. In de top ook al veel nieuw groen bijgekomen die nuttig is voor de vorming.

Wel nog veel werk aan het dood hout, heel veel. Ik nam enkele foto's van de levensaders die bij nadere inspectie, zich toch heel duidelijk aftekenen in de bast. Je ziet duidelijk waar dood hout zit, en waar het levend hout zich bevindt. Ik denk dat het uiteindelijk een holle boom zal worden, met doorkijkspleten en gaten, zeer dramatisch. Alleen zal ik zeer voorzichtig te werk moeten gaan bij het wegfrezen van het dood hout en ervoor zorgen dat er genoeg hout overblijft voor de stabiliteit en tegen het compleet uitdrogen van hetgeen wat dan nog overblijft. Bij de 2e foto hieronder, zal het dood hout bijvoorbeeld opgetrokken worden tot bijna aan de top, als scheiding tussen de twee levensaders, enz. Dus werk genoeg voor de komende 1 à 2 jaar.

foto's 1 tot en met 4 zijn van vandaag (let op de foto van de aantrekkelijke achterzijde ook)
foto 5 van hoe hij eruitzag tot vandaag
foto 6 hoe hij eruitzag herfst 2011




volg het dood hout omhoog en let op de richels in de bast, daar tekenen zich langs weerskanten de overblijvende levensaders af, van dichtbij goed te zien aan de callusvorming die door de bast duwt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten