Translate

zaterdag 28 juli 2012

Bonsai Ruwe Berk #2 draad-enten

Vandaag een draad-ent uitgevoerd op m'n berk #2.
Dit is mijn eerste draad-ent ooit, maar ben eerlijk gezegd vrij gerust in de uitkomst ervan.
Alles ging zeer vlot, na 15 minuten inclusief voorbereiding, was de klus geklaard
Ik gebruikte een lange scheut van dit jaar, die ik uit de voet van de boom liet opschieten. Op dit moment is de helft van de scheut nog groen en zeer flexibel, en ideaal om een draad-ent mee uit te voeren.
Na het draadenten, snoeide ik op het deel van de scheut tussen voet en ingang in de stam wat bladeren en zijscheuten weg om de groei te stimuleren in het bovenste deel van de scheut; en dus ook in het deel dat nu doorheen de stam aan de andere kant zit. Zo snel mogelijk in dat deel groei en verdikking verkrijgen is het doel, zodanig dat de cambiumlagen tegen elkaar gaan knellen en zich gaan versmelten. Eénmaal dat gelukt is, kan het oude deel van de scheut, aan de stam afgesnoeid worden daar waar ze de stam binnendringt. Met het overblijvende deel van de oude scheut (vanaf de stamvoet) kan ik misschien nog verderdoen zoals hij is, met bedrading en verdere opbouw.

Voor wie het wil weten hoe ik te werk ging:
  • het deel van de scheut dat door de stam moet, ontdeed ik van alle bladeren, met een scherp breekmes heel voorzichtig.
  • de te zachte topeinden nam ik weg omdat die bij het doorschuiven in het geboorde gat misschien zouden blijven 'haperen'. Leuk meegenomen dat er in de top van de scheut al een zijscheutje was ook, dat ik eveneens zonder beschadiging door het boorgat kreeg
  • een boorgat van diam 3,5mm, gemaakt met een koperen metaalboor (idd, géén houtboor dus). Deze diameter is amper 1 mm wijder dan de diameter van de scheut dat daar nu door het gat getrokken zit
  • zowel aan de ingang als uitgang van het boorgat is wondpasta aangebracht. De scheut moest niet verder bedraad of verankerd worden, ze zit er stevig genoeg in.
  • ik zorgde ervoor dat de eerste knoppen/zijscheuten dicht genoeg tegen de stam kwamen te liggen, om bij opnieuw uitlopen van de scheut, voldoende vertakking te krijgen dicht tegen de stam.
  • het gat is aan de ingang geboord onderaan een wond, en aan de uitgang (nieuwe toekomstige tak) aan de bovenkant van een wond. Bij verdikken en versmelten van de cambiumlagen zal het lijken alsof het een tak is die uitgroeide vanuit een nieuwe knop na een snoeibeurt. De oude wond kan op die manier in de toekomst misschien ook meer overgroeien wanneer de nieuwe tak voldoende uitgroeit en verdikt.
Wordt nu goed bewaterd, en goed bemest, iets langer dan mijn andere bomen.
In combinatie met een extra goede winterbescherming





Geen opmerkingen:

Een reactie posten