Translate

vrijdag 13 juli 2012

Bonsai Lijsterbes closeups

Spielerei met m'n Spiegelreflex toestel dat ik sinds begin dit jaar heb. Nog veel oefenen, maar ik weet al dat amateurhanden ook al goede foto's kunnen maken met zo'n toestel.

Wie heel goed kijkt, ziet ook veel kleine nieuwe knopjes tevoorschijn komen, aan de secundaire takken die nog maar van dit jaar zijn opgebouwd, maar vooral op het ouder hout. Na verloop van meerdere jaren groei en telkens sterke terugsnoei, krijg je dit bij Lijsterbes die anders maar moeizaam vertakt.

dit is een klein formaat Lijsterbesje, volledig eigen opkweek vanaf prille zaailing, onlangs teruggevonden in m'n oude 'archieven' dat deze in 1997 het levenslicht zag als kiemplantje in de tuin van mijn ouderlijke nest. Hij heeft echter de eerste +/- 10 jaar uitsluitend in pot gestaan, en daarna pas een 3 à 4tal jaar in vollegrond waar het boompje toch wat kon aandikken.

Ik geef dit kleine boompje nog 3 à 4 jaar, voor hij de naam bonsai écht waardig zal zijn in het formaat dat hij heeft.

Als je dit zo ziet, bonsai is toch een heerlijk bourgondische hobby, genieten op en top, perfect voor een bourgondische belg zoals ik. Misschien helpt het ook wat dat ik feitelijk al 1/4 frans bloed heb. Met dank aan mijn "mémé", een rasechte Bretoense uit het Keltisch klinkende Guiscriff. Tot zover een fragment van mijn stamboom.

Geniet, met mate




Geen opmerkingen:

Een reactie posten