Translate

woensdag 29 februari 2012

bonsai Betula (berk) verpot

Deze heb ik tot op heden altijd maar "zozo" gevonden. Oorspronkelijk een verwaarloosde bonsai van 25jr oud, die ik overnam van een bonsai-kennis die er zelf ook al teveel had en deze zelf ook had gekregen.
Op die manier tot bij mij gekomen in 2008. Op het eerste zicht zag hij er wel ok uit, tot je dichterbij keek en kon zien dat de takken eigenlijk kaal waren, behalve aan de uiteinden. Jarenlang verwaarloosd dus, en de verfijning was helemaal zoek geraakt. Daarom in 2011 de botte bijl erin en alles eraf. Hij stond ook nog in slechte grond (zand, tuinaarde, wat potgrond, en grind), eerder een natte brij. Toch heeft hij in 2011 wel wat nieuwe scheutjes gemaakt, maar heb hem ergens in een vergeethoekje van mijn tuin/terras gezet.

Vandaag besloot ik dan maar hem nog eens onder handen te nemen, een verpotting.
Bij het verwijderen en afspoelen van de oude grond met de tuinslang, en bij het grondig ontwarren van de kluit, was ik wel enigszins verrast. Onder de enorme verdikking van de stambasis (vermoedelijk door jarenlang te laat wortelscheuten te verwijderen) bleek de wortelaanzet nog veel breder. Op het breedste punt ongeveer 20cm !!! Ik kan inderdaad geloven dat dit boompje 25 jaar oud is (in 2008). Die vondst deed me toch nog geloven in de toekomst van dit boompje als bonsai.

Ik koos een grotere mica trainingspot uit om hem de komende jaren kans te geven om veel nieuwe haarwortels te vormen op zijn oud wortelgestel.

Als substraat gebruikte ik opnieuw zeolietkorrels (het volume van de pot is wel 5 liter of meer), met daarin een tweetal handjevol gedroogde koe- en kippenmest (AVEVE) doorgemengd en ongeveer 5 à 10% cocosvezel grond (cocosol van DCM). Rond de wortels strooide ik een half handjevol 'Rootgrow' myccorhizae in gedroogde granulaatvorm (zie eerder blogbericht). Na het oppotten flink begoten met water met daaraan enkele druppels 'superthrive' toegevoegd.

De eerste foto is zoals hij was in late zomer/begin najaar 2011; bij de andere foto's ook nog een virtual met het eindbeeld dat ik in gedachten heb. Ik wil dus zeker de scheut onderaan behouden, het doet me denken aan de opslag van scheuten die je bij berken (en andere soorten zoals linde) wel kunt hebben aan de stambasis, of op de gestelwortels.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten