Translate

dinsdag 14 februari 2012

Bonsai: mijn DREMEL van onder het stof ...

Laten we de bonsai-messen eens slijpen !

Met al mijn gedachten gericht op de komende bonsai-lente, zat ik te denken aan wat meer ervaring opdoen met frezen en dood hout bewerken. Ik ben m'n 'kot' eens ingedoken en heb daar een Dremel Multi 395UA van onder het stof gehaald; het ding blijkt zelfs nog te werken na pakweg 8 jaar non-actief.

Het dingetje haalt 33.000 RPM, 125Watt.
Niet de zwaarste pro freesmachine dus, maar als ik her en der op websites van grote gekende bonsai-artiesten nalees met veel ervaring in het betere hak-kap-beitel-en-freeswerk, moet je met zoiets toch al wat kunnen bereiken. Wel voor de kleinere tot middelgrote formaten bonsai, en niet voor freeswerk waar je massaal dikke stammen moet bewerken en massaal veel hout moet weghalen.

Natuurlijk raak je met zo'n Dremel-tje nergens als je je beperkt tot de standaard accessoires die zo vanuit de doos meegeleverd worden, daar dienen die fijne kleine freesjes niet voor.

Dus..ik bezocht de webshop van Graham Potter en bestelde online enkele speciaal voor de bonsai-klus gemaakte freeskopjes. Hij verkoopt er ook door 'trademark' beschermde freesjes die de schijnbaar lieflijke naam 'Weasel' meekregen; werkelijk speciaal ontworpen voor bonsai. Ik heb het op diverse filmpjes in actie gezien, grandioos, zelfs een klein licht Dremeltje wordt omgetoverd tot een goed instrument waar je toch aardig uit de voeten mee kunt, niet enkel voor afwerking en bewerking van bestaand dood hout maar ook voor het wegfrezen van hout en maken van holtes etcetera.

Ik ben van plan om dit uit te testen op één van m'n meidoorns waar ik nog veel doodhoutwerk aan heb, en zal dit ook kunnen gebruiken voor de haagbeukjes die ik in maart zal gaan uitgraven uit een haag. Ook een eik moet nog bijgewerkt worden. En alle grote vlakke wonden die ik tegenkom ga ik onderwerpen aan een checkup...ik voel me een tandarts, maar dan één die gaten maakt in plaats van ze opvult.

Foto's van de 3 freesjes die ik bestelde:
- de 'weasel': 1cm groot, driehoekig, voor het weghalen van hout
- en twee gewone freesjes voor maken van holtes, zijdelings frezen, maken van gaten, en het maken van details




Geen opmerkingen:

Een reactie posten