Translate

woensdag 22 februari 2012

bonsai Meidoorn #1 - oud doodhout frezen

UPDATE 25-02 + FOTO's 25-02:

zie tekst en uitleg verder






UPDATE 24-02:
Wat ik 'vreesde' lijkt inderdaad zo te zijn; de stam is grotendeels dood hout. Ik ben her en der aan de basis beginnen uittesten met een schuurschijfje (metalen rotor) op mijn dremel en kwam heel wat dood en rot hout tegen; alleen de schors zat er nog rond. Enkel dunne levensaders onder de takaanzetten toe. Als resultaat begin ik nu een stomp te krijgen met heel wat inkepingen rondom rond de stambasis, die ik verder moet uithollen om het rot weg te krijgen, en om het dan te doen passen bij de rest. De stam zal getransformeerd worden tot massaal veel dood hout. Hopelijk rest er genoeg om de resterende takken te kunnen blijven voorzien, en zal de sapstroom niet teveel verstoord worden door het blootleggen van het hout (waardoor er vanuit nieuwe hoeken en kanten indroging kan plaatsvinden). Hopen dat  het aanbrengen van jin- en beschermmiddel de boel voldoende zal beschermen. Het zal een dubbeltje op zijn kantje worden. Maar had ik niets gedaan, was het evenzeer een kwestie van enkele jaren voordat het rot uiteindelijk de bovenhand zou halen, en als het begint op te vallen is het al te laat.

Inmiddels is de laagste tak weggehaald. Wie het eerdere blogbericht las over deze meidoorn, weet wat ik er mee van plan was. De boom wordt na de doodhoutbehandeling verpot (heel voorzichtig) en daarbij gekanteld, waardoor er meteen ook een herstyling plaatsvindt. Ik ga geen aggressieve bedrading voorzien, om hem te laten recupereren.

Wie duimen heeft, duim met me mee... wordt vervolgd


BERICHT 22-02:
Mijn vorig blogbericht was al een goede intro, dus gaan we verder met meidoorn #1. En frezen maar...mijn nieuwe freeskopjes moeten renderen, en het weer leende er zich toch toe, 4 graden en nog beter weer in het vooruitzicht.

Meer dood hout dan ik dacht aan deze meidoorn, volgens mij is bijna de helft van de boom dood hout, enkel onderaan en nabij de aanzetten van de takken vond ik levend weefsel terug, al de rest is dood hout. Al ruim 10 jaar is er niets meer gedaan aan het dode hout, dus op zich logisch dat er onder de oppervlakte van het zichtbare deel, er nog flink wat 'verscholen' dood hout zit. Het zou me niet verbazen mocht de boom gewoon enkele vitale delen overhouden met sapstroom en gezond hout (recht onder de takaanzetten) en al de rest opgeofferd is.

Ik heb nu in eerste instantie ruw werk gedaan. Er is nog veel te doen.
Bij het verpotten wil ik de stam ook nog openmaken tot in de grond, dit heb ik nu niet gedaan omdat ik anders de grond in moest met mijn freesje en da's uiteraard niet bepaald een goeie manier van werken. Ik vond daar aan beide zijden levend weefsel, dus ik frees de stam dan open tot hij helemaal opengespleten is . Dan doe ik daar wondweefsel en plant hem zo opnieuw in zijn substraat. Doordat het geen 'grond' is maar substraat zal er nog wondweefsel gemaakt worden en zal er niet snel rot optreden; in ieder geval wel genoeg wondweefsel te voorzien. Ook weet ik uit vorige verpotsessies al dat net op die plaats waar ik wil frezen, het hout toch al dood is, want daar zaten geen wortels en was evenmin oorspronkelijk wondweefsel van het afzagen van de stam ondergronds bij het verzamelen in de natuur.

Bovenaan zijn nu 1 à 2 heel kleine doorkijkgaten gemaakt, dus dwars door het doodhout heen. Bij nader inzien wil ik dit nog verderzetten, één dezer (of de komende weken) ga ik zien of ik op een geloofwaardige manier grotere gaten kan frezen in het dode stuk, maar ook in het levende stuk stam, daar waar geen levensaders lopen als voeding voor de gesteltakken.

Vermoedelijk doe ik nog iets aan die bovenkant van dat dode hout..ben er niet echt tevreden mee maar om de boom niet te verpesten hield ik het voor bekeken. Beter eens afstand nemen nu, en over nadenken. Ik ga misschien dat gedeelte met die centrale 'piek' eruit nemen en enkel links een piekje creëren, dan een 'dal', en dan rechts die hogere piek overhouden. Zoiets, in combinatie met meer doorkijkgaten en afgewerkte groeven en lijnen in het dode hout.

Het frezen duurde wel even, zeker anderhalfuur, met een klein freesje toch aardig wat hout weg te nemen, en tegelijk wat creatief proberen zijn. Na het branden, bijschuren, het fijne freeswerk (afwerking met heel fijne haarlijntjes frezen, polieren en bleken zal de look nog totaal anders zijn dan nu. In de loop van volgende seizoen kan ik ook nog altijd wat bijwerken.

FOTO'S 22-02 (behalve 1e foto)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten