Translate

woensdag 29 februari 2012

bonsai Meidoorn #1: update

Voila, het voorlopige eindproduct van meerdere dagen werk aan mijn meidoorn #1. Na het frezen en verpotten, ook nog eens 'in brand gestoken' met mijn mini-gastoorts...één laagje bleek/beschermmiddel op het dode hout, daarna terug geschuurd,...en tot slot een drietal takken wat in model bijgespannen met spandraad. In de loop van het seizoen krijgt hij wel nog een extra laagje bleekmiddel.

Hij staat nu stabiel in zijn substraat, klaar voor de lente. Tot mijn jolijt heb ik de knoppen tijdens de laatste week gewoon verder zien aanzwellen, voorlopig niet stilgevallen door de ingrepen. Bij het verpotten was het ongelooflijk om zien hoeveel wortels hij op 1 seizoen had gemaakt, door dat nieuwe substraat en de aangepaste bemesting. Er lag een hele mat wortels rondom de pot, bij het uitkammen waren sommige tot wel 60cm. Als hij daar nu wat krachten heeft van overgehouden, maakt hij hopelijk ook nu een goeie doorstart en zijn we op weg naar een redelijk goede en aparte bonsai.

In 2012 ga ik hem rustig laten herstellen en hem een flink stuk in de lente laten uitgroeien, ook de top. Pas eind lente snoei ik eventueel eens wat bij, in de zomer enkel waar nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten