Translate

dinsdag 28 februari 2012

bonsai Welke meststoffen ik gebruik

Hieronder exacte weergave van de meststoffen die ik gebruik bij mijn substraat (zeoliet). De afbeeldingen zijn deze vanop de sites van de producenten zelf, of zoals gebruikt door verdelers/verkopers van deze producten. Helaas krijg ik geen sponsorgeld voor het posten van deze afbeeldingen haha, is dus zuiver bedoeld om jullie te laten meekijken.

1) Als primaire meststof (dus mijn 'basis'meststof) gebruik ik vloeibare mest van Substral nutri+max. Van deze meststof bestaan er verschillende, volgens type gewas. Ik koos die voor buxus omdat de NPK verhouding bij deze het hoogst is voor stikstof (N), maar nog altijd relatief laag. NPK is 6-5-5. De '+max' staat voor toevoeging van micronutriënten, wat je in de meeste gewone meststoffen niet vindt, maar wel zeer belangrijk zijn om 'gebreksverschijnselen' tegen te gaan (bleke kleur van bladeren, vergeelde of verdorde randen, zwakke groei, enz). De toegevoegde nutriënten zijn:
  • 0,002% koper (Cu) chelaatvormer EDTA
  • 0,03% ijzer (Fe) chelaatvormer DTPA
  • 0,01% mangaan (Mn) chelaatvormer EDTA
  • 0,001% molybdeen (Mo)
  • 0,002% zink (Zn) chelaatvormer EDTA
Ik geef de meststofgiften afwisselend eens een keer volgens voorschrift, en de volgende keer in dubbele dosis. Om de twee weken, vanaf eind maart (of iets vroeger voor soorten die al in blad zouden staan), tot oktober.


1) Als secundaire bemesting (dus mijn 'aanvullende' meststof) gebruik ik organische mest van DCM 'hagen en coniferen'. De NPK verhouding is 6-4-7 + 4 magnesium. De magnesium is voor een gezonde diepgroene bladkleur en bij bloeiende soorten voor extra goede bloemzetting en bloei.
Ik gebruik deze in de aanbevolen gewone dosis, en één of twee keer per jaar. Midden lente en eventueel een tweede keer midden zomer.



3) Als extra ga ik vanaf dit jaar 'AVEVE gedroogde mest van koeien en kippen' gebruiken. Dit heeft eigenlijk weinig of géén mestwaarde, maar zorgt voor een verbeterde bodem doordat het materiaal langzaam afbreekt en humus toevoegt aan de grond. Door de producent ook verkocht als 'bodemverbeteraar', niet als 'meststof'' (ook bij andere merken is dit zo). Er staat zelfs geen N of P of K vermelding op de zak,dus dat is een goed bewijs dat het géén volwaardige meststof op zich is. Minstens 40% organische stof staat er op de zak. Op de verpakking kan ik niet terugvinden dat er extra meststoffen zouden zijn toegevoegd dus dit ga ik vooral toedienen als extra. Deze ga ik 1 keer toedienen (voorjaar), omdat ik ook niet téveel organisch materiaal wil toevoegen in mn substraat. De rest is voor mijn hagen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten