Translate

vrijdag 10 februari 2012

bonsai: Haagbeuk party in maart

Beetje op zoek naar wat extra projectjes voor 2012, dus ga ik ergens tussen 1 maart en 15 maart een tiental (misschien meer) haagbeukjes uitgraven. Bij iemand die zijn tuin zal gaan herinrichten en zijn haag van 180 stuks haagbeukjes wegdoet. De haag is 170cm hoog, stammetjes van 2 tot 5 cm. De wortelvoeten zullen wel wat meer zijn dus want als je niets van bonsai kent, ga je niet zitten meten onderaan op de grond maar ergens halverwege de stammetjes. Daar ga ik tenminste van uit haha, dat hoop ik :-)

Tot op heden heb ik nooit een haagbeuk gehad, waarom weet ik eigenlijk niet. Ik heb gezegd er meteen een tiental te nemen, dan heb ik wat keuze. En voor de prijs moet ik het niet laten, 1,8 EUR per stuk :-). Een hele dag plezier met de rit naar daar, het uitgraven, terugsnoeien,... en al hou ik er uiteindelijk na enkele jaartjes maar een aantal over, voor 18 EUR is dat niet slecht ;-).

Hier een foto van een stukje haag... mijn oog valt hier al op eentje dat een dubbelstam heeft, de derdelaatste rechts. De grote uitdaging bij de haagbeukjes wordt het camoufleren van grote snoeiwonden, maar er is mij verzekerd dat ik ze mag uitkiezen welke ik wil, dus uit 180stuks zullen er wel 10 zitten waar ik 'iets' mee kan. Ik ga mijn spade al eens scherpen, mijn fijne takkenzaag meedoen, mijn harkje...inpakfolie voor de wortels... En ik ga eens moeten beginnen nadenken waar ik die rakkers voorlopig ga zetten. Deel in vollegrond, deel in houten platte kistjes of plastic kuipen misschien. solitair of enkele in groep... wordt vervolgd.

=> UPDATE: en de eigenaar is zo vriendelijk om mij te assisteren bij het uitgraven, en het groenafval  mag ik ook terplekke achterlaten (ik wil ze terplekke zeker al met de helft inkorten, makkelijker voor transport, thuis snoei ik dan nog verder terug)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten