Translate

woensdag 18 juli 2012

Bonsai Sierappel Malus Halliana

Nieuwe aanwinst, gekocht (in mijn ogen) als prebonsai... werd echter verkocht als bonsai. Eén van de enige boompjes tot nu toe die ik aankocht als startplant / prebonsai. Ik koos deze omdat hij een mooi dikke stambasis had (ongeveer 9 à 10cm op de grond), én omdat hij in promo stond; én omdat ik op zoek was naar een bloeiende soort met al enige ouderdom. In principe zoek ik enkel inheems materiaal, maar omdat een oude startplant van bijv. inheemse boskers of wilde appel zeer zeldzaam of onvindbaar is, moet ik het met deze stellen. Mijn autochtone wilde appelaartje (dat ik als uniek durf beschouwen gezien er maar enkele honderden écht autochtone wilde appelaars meer overblijven in Vlaanderen) heeft nog 10 jaar vollegrond te gaan voor hij als geschikte prebonsai zal kunnen dienen.

Vandaag heb ik de aangekochte Halliana al een eerste vormsnoei gegeven, wat laat in het seizoen maar het kan nog. Als er nieuwe scheuten komen ten gevolge van de insnoei van gesteltakken hier en daar, dan laat ik die ongestoord groeien voor de rest van het seizoen. De komende winter krijgt hij dan extra goede bescherming (in garage) zodat de laat opgekomen scheuten niet weer kapotgaan. De snoei is vooral bedoeld om hem volgend voorjaar te doen uitlopen dichter naar de stam toe, op oudere delen van de takken en op de stam zelf mag hier en daar ook. Gesteltakken deels aanwezig, deels nog verder op te bouwen

Bedraden in de top zou de look nu ook al wat kunnen verbeteren, maar ik hou het tot volgend jaar. Wellicht ook een nieuwe pot en nieuw soort substraat volgend jaar. De wortels komen nu ook al flink uit het afwateringsgat uit onderaan de pot, dus hij moet toch verpot worden.
Hij wordt ook herplant met een andere hellingshoek.

Hoogte ergens tussen 50 en 60cm, wellicht niet de definitieve hoogte
Stambasis 9 à 10cm.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten