Translate

maandag 6 augustus 2012

Bonsai Carpinus Betulus (haagbeuk) #1 - update

Een update met foto's van vandaag, van mijn haagbeuk #1 (uit een haag gehaald in maart 2012). De hergroei is vooral eind juni en in de loop van juli pas echt doorgebroken, duidelijk gezonde sterke scheuten en gezond blad.
De vorming ging oorspronkelijk een andere kant uitgaan, maar door de shock van het uitgraven zijn er vooral scheuten ontstaan op de stam, en rondom de bovenste ingesnoeide gesteltakken. Ik heb dan ook besloten er eerder een bezemvorm van te maken, een bezem-in-bezem in feite, tot zolang de kleine tweede stam mij voorlopig nog bekoort.
Dit jaar wordt nog geen aandacht besteed aan bedrading, en blijft de top ook onafgewerkt. Het infrezen (uithollen) van de top gebeurt binnen 1 à 2 jaar.

Voor de geïnteresseerden: de grondmengeling bevat géén gewone potgrond maar potgrond op basis van kokosvezel, gemengd met fijne aquariumkiezel, en een deel zeoliet.

Een 'permanent marker' van 1,5cm toont hoe dik de stam onderaan is, tussen 8 en 10cm.

Als laatste een snelle virtual, die heel grofweg toont wat ik ermee van plan ben. De top wil ik vrij laag houden, de kroon wat wijder. Eerder een beetje grilligheid en dramatiek in de vertakking dan stijve strenge traditionele bezemstijl, die ik niet zo passend zou vinden voor onze inheemse haagbeuk. Als inspiratie kunt u vergelijken met de prachtige oude knot-haagbeuken, die te vinden zijn in menige bosrand in de vlaamse ardennen.

begin maart 2012

eind juni

6 augustus


6 augustus


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten