Translate

woensdag 6 november 2013

Inspirerende Monumentale Bomen

Monumentale bomen, oude cultuurhistorische bomen, markante oude knotbomen... of hoe je gewoon door de indruk die zulke bomen nalaten, kunt laten stimuleren om verder met bonsai bezig te blijven.

Onlangs kwam ik deze foto's tegen, van een Olm (Iep), in een Frans dorp.

De 'waw'factor sloeg meteen toe. Ik heb reeds een bescheiden Olm-bonsai (Ulmus Procera), maar al langer ben ik op zoek naar een Ruwe Iep als startmateriaal. Dat blijkt uiterst moeilijk te vinden, en in de bonsaivakhandel nagenoeg onbestaand.

Wellicht ga ik nog dit najaar of volgend voorjaar op zoek naar een al wat ouder exemplaar in de boomkwekerij in de buurt, gelukkig één van de grootste boomkwekerijen in de ruimere regio. Omdat ik het een doodzonde vind om in de natuur te gaan zoeken en uitgraven (!!!), en omdat ruwe iepen ook niet meer in het straatbeeld te zien zijn (dus ook niet als opschot of zaailingen her en der) ben ik dus aangewezen op de boomkwekerij. Voor maximaal 20 à 30 eur moet ik toch een boom vinden in kuip of met blote wortel, met al een respectabele stamdikte. Dat wordt een kaalkap dus en volledig heropbouwen, waarbij ik de opgeslagen energie gebruik om het aanmaken van nieuwe knoppen en scheuten te forceren. Wortelsnoei daarbij in het eerste jaar zoveel mogelijk vermijden, anders wordt het een flauwe start.

In ieder geval, geniet van deze knoert van een monumentale Iep





Geen opmerkingen:

Een reactie posten