Translate

maandag 3 februari 2014

Nog een 15 jaren-plan met Perzik

Dit boompje stond in ons voortuintje, al goed 3 groeiseizoenen. Wegens de te felle groeikracht nam dit boompje elke zomer weer flink wat licht weg in onze zitplaats. Elk jaar 2 keer snoeien in het groeiseizoen, met meestal telkens scheuten van 1 meter. Was  opgekweekt als struikachtig laagstamboompje maar op termijn niet houdbaar op die paar m² voortuin. Dan maar volledig gekortwiekt, afgezaagd op de oude entplaats. Ik hou dus nu de oude onderstam over, en ik weet niet welke soort het is, mogelijks zelfs geen perzik.
In maart wil ik hem nog uitgraven, en zien wat er zich onder de grond bevindt. Een mooie brede basis en wortelvoet zou natuurlijk meegenomen zijn. Ik herinner mij dat ik hem bij uitplanten niet al te diep heb geplant dus de wortels zitten normaal geen 30cm onder de grond zeg maar.

Het zou mooi zijn mocht dit een informele bezemstijl in natuurlijke look worden, een bredere asymmetrische kruin met slechts een paar grotere gesteltakken.

We zullen zien, zei de blinde. Nu lijkt het alvast nergens op, net brandhout. Maar anderzijds, wie heeft een perzik als bonsai, van die dikte, en helemaal van nul zelf begonnen? Net daar is het mij om te doen natuurlijk.





























Update 23-02-2014:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten