Translate

maandag 10 maart 2014

Europese Larix verpot - 8 maart 2014

08.03.2014 - verpotdag voor mijn Europese Larix

Ooit begonnen vanaf zeer ruw startmateriaal, ruim 12 jaar geleden. Daarna een eerste keer gevormd, en in 2013 een 2e vorming, complete restyling zeg maar. Ik noem het informeel windgestriemd hellend, zoiets. Leeftijd schat ik nu op ongeveer 20 à 22 jaar. Hoogte vanaf substraat is ongeveer 25 à 30cm. Verpot in een lage schelp-pot, waar ik achteraf wat onzeker over ben. Niet makkelijk om een goede pot te kiezen (en te vinden) voor zo'n vorm. Het oneffen oppervlak, en de zwarte vlekjes die wel passen bij ruwheid van de schors en bij de ronde 'knoppen', sprak me wel aan.
Boompje moet nu nog verder verfijnen, en bovenin moet 1 of 2 takken nog serieus wat verlengd worden.

Een zeer dankbare en leuke soort om plezier aan te beleven ! Takken zijn flexibel genoeg, mooi frisgroene naalden, strogeel als ze afvallen in de herftst, oersterke winterharde boom, kegeltjes, wat wil je nog meer.

Substraat: zeoliet met cocosaarde en wat organische korrelmest met mycorrhizae


Geen opmerkingen:

Een reactie posten