Translate

zaterdag 9 maart 2013

Haagbeuk #2 - terug verpot + wortelenten

9 maart, vandaag mijn haagbeuk #2 die ik nog maar 2 weken terug herplant heb en de stam gespleten, heb ik er vandaag terug uitgehaald om 2 wortel-enten te plaatsen. Door de locatie van de wortels en de helling op de stam, moest ik de boom terug uit de grond lichten om het boorgat te kunnen maken (van onder naar boven geboord). De bedoeling was om mijn 2 jonge containerplant haagbeukjes nog te gebruiken voordat ze in blad zouden komen. Aanvankelijk ging ik ze gebruiken om als takken te enten op mijn andere haagbeuk, maar ik denk dat ik daar zowiezo nieuwe scheuten zal mogen verwachten gezien er knoppen in de buurt staan.

Ik heb tegelijk de houten spie verwijderd en op de grond tussen de gespleten stam gelegd, om het teveel aan spanning op het hout bovenin te verminderen. Door die spanning was de stam al verder doorgebarsten waardoor de boom op termijn misschien uiteen zou vallen. Ik heb 2 vijzen in de stam gedraaid om voorlopig alles terug aan elkaar te zetten voor de zekerheid (door oude snoeiwonden geboord) en daarna wondpasta aangebracht over de barst. Volgend jaar of het jaar nadien misschien de stam wat verder openen en door middel van ee n spanring het bovenste deel bij mekaar houden.
Het deel van de stammetjes dat doorheen de boorgaten is getrokken heb ik bij elkaar gespannen met flexibel rubber bindtouw, anders zaten ze teveel in de weg. De wortels zullen, als de enten aanslaan, mooi resultaat geven, meteen al een visuele verbetering. Op termijn wil ik er nog 1 of 2 plaatsen.

Een heel parcours nog af te leggen met deze boom. Als dit allemaal lukt, schakel ik bij wijze van spreken mijn hele collectie misschien over naar haagbeuken...


de wortel vooraan links is de eerste ent, het stammetje komt achteraan de boom terug naar buiten

Dit is de ent aan de achterzijde van de boom, de 'tak' op de eerste foto dat door de gespleten stam komt, is het stammetje van de jonge haagbeuk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten