Translate

donderdag 28 juni 2012

Bonsai Haagbeuk #1 update

Eén van de zes haagbeuken die ik begin maart bij iemand kon uitgraven, die z'n haag grotendeels wegdeed.
De haag was 1,80 à 2m hoog, en de eigenaar wist me te vertellen dat de haag ergens tussen 1993 en 1995 geplant was met haagplantsoen van +/- 3 jaar oud. Een snelle rekensom verder en we noteren +/- 20 jaar oud plantsoen dus.

Al redelijk tevreden dat hij deze lente uitliep, na de drastische ingreep van het uitgraven en zeer sterk terugsnoeien (afzagen) van talrijke dikke wortels en een stuk stam van +/- 10cm onder de grond.

De uitlopers waren wel magertjes aan de resterende gesteltakken, ofwel te ver van de stam vandaan. Dit deed mij vandaag beslissen tot een drastische koerswijziging: de bezemstijl.

Niet 100% goed materiaal voor een bezemstijl want het stuk stam tot aan de vertakking is wat te hoog, maar dan gaan we maar voor een wat groter formaat en een wat a-typische look. Ik wil de kleine 2e stam voorlopig nog overhouden, kan misschien leuk zijn om hier ook een kleinere bezemvorm van te maken. Het wordt geen zuivere bezemstijl zoals de japanse bezemstijlen, maar ik wil er een wat ruwere en meer natuurlijk ogende vorm aan geven.

Geschatte planning als ik hem in trainingsbak hou: 5 jaar gesteltakken aanzuiveren en opbouwen, en nog eens 5 jaar om secundaire takken en wat beginnende verfijning in te krijgen. Als hij volgend jaar terug naar vollegrond doe, kort ik dat in met een 2 à 3 jaar denk ik.

De top is slechts ingekort door gewoon af te zagen en de contouren al wat uit te halen, waar later nog meer freeswerk zal nodig zijn natuurlijk. Wordt dit jaar niet bedraad noch verder gesnoeid nu. Voor de wonden van de afgesnoeide gesteltakken gebruik ik geen wondpasta. We zijn vroegzomer, nu is de tijd dat wonden best helen, ik laat de natuur zijn gang gaan. Hopelijk lukt dit met dit pas uitgegraven materiaal dat toch nog erg zwak staat.

Foto 1, 2 en 3 van vandaag

Foto 4 van 4 maart 2012







Geen opmerkingen:

Een reactie posten