Translate

zaterdag 23 juni 2012

Bonsai Ruwe Berk #2 - update 23 juni 2012

Mijn tweede berkje, nog volop in opbouw/training, sinds complete herstijling in 2011 toen ik het reeds 25jaar oud boompje drastisch insnoeide (lange saaie takken die jarenlang verwaarloosd waren, weinig verjonging en weinig zijtakken). Het boompje nam ik in 2008 over van een liefhebber.

Om de toch aparte maar tegelijk ook wel vrij onaantrekkelijk verdikte stambasis enigszins op te waarderen plantte ik hem dit jaar ook wat hogerop in het substraat. Bij het verpotten en uitspoelen van de kluit kwam ik gelukkig onder die verdikte stambasis nog een veel dikkere wortelaanzet tegen. Een meevaller, en iets wat me deed besluiten het boompje toch in mn collectie te houden.

Nog zeer veel opbouwwerk, de basis is zo ongeveer duidelijk aan het worden.
Enkele van de takken die vanuit de stambasis vertrekken (bijv. links) mogen uitgroeien. Ik wil hiermee enigszins de wortelopslag suggereren bij berken in de natuur (en nog andere soorten), vooral als ze gesnoeid of gekapt werden. Ik wil deze ene tak links, zeker nog verder laten uitgroeien, goed compact laten vertakken, en vrij laag houden met de nodige bochtige structuur in de tak.

Zal er volgens mij op termijn wel interessant, en apart uitzien.

foto 1 + 2 van vandaag
laatste foto hoe hij was in 2008 toen ik hem pas had.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten